zondag 19 februari 2012

De vorst leerde me een lesje


Knolselder en rode biet hebben in onze zanderige tuingrond veel tijd nodig om toch enigszins uit te groeien. Met als gevolg dat er bij het begin van de winter nog behoorlijk wat planten in de moestuin staan... en worden vergeten. Na de vorst- en sneeuwperiode heb ik mijn lesje wel geleerd. Volgend moestuinseizoen wacht ik niet langer tot de planten wat meer zijn gegroeid, maar moet alles uit de tuin zijn weggehaald voor de winter zijn intrede doet. Knolselder kan de diepvriezer in om later verwerkt te worden in soep of puree. Hij kan ook maandenlang binnenshuis in een bak met aarde worden bewaard en misschien lukt dat eveneens voor rode biet. Zonde, maar deze knolselder gaat niet meer in de soep.


Ook de rode biet voelt na de vorst papperig aan en lijkt me voor consumptie ongeschikt. Zowel de knolselder als de rode biet kunnen alleen nog hun nut bewijzen als... compost.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten