donderdag 2 juni 2011

Veel moeite voor niks


Elk jaar opnieuw duikt in de tuin hetzelfde probleem op: de pompoenen en komkommertjes die ik in huis opkweek en nadien in de tuin uitplant worden in 1-2-3 opgevreten.


Zo zagen de spaghettipompoenen eruit bij het planten op 22 mei.


En dit is een komkommerplantje. Met mulch probeer ik de grond, na hem nat te hebben gemaakt, niet al te snel te laten uitdrogen.


Toen ik de eerste aantasting vaststelde, probeerde ik de belagers te weren door een plastiek doosje boven de plantjes te zetten (28 mei).


Amper enkele dagen later blijft van deze plant al niks meer over. Volledig opgevreten...


De overvloedig in onze droge zandgrond aanwezige aardvlooien wijs ik aan als grote schuldigen. De mulchlaag waarmee ik de grond nat probber te houden schrikt hen blijkbaar niet af. Of zijn het insecten zoals deze cicade die zich aan de plantjes te goed doen? Cicaden blijken immers ook heel wat schade aan bloemen en planten te kunnen veroorzaken. Ze zuigen niet alleen het bladgroen uit het blad, maar verspreiden ook stoffen die bladgroen afbreken en stoffen die het voedseltransport van een plant verhinderen.


De jaarlijkse terugkerende aantasting bestaat erin dat al het groen van de plantenblaadjes wordt weggevreten. Alleen een sterk geperforeerd blad of het nervenstelsel blijft op de duur nog over, zoals ook zichtbaar is op deze plant in de bloemenborder. Al lijken hier ook slakken aan het werk te zijn geweest. De schade doet zich echter ook voor wanneer ik met slakkenkorrels strooi. Of doen de slakken zich eerst aan de plantjes en pas later aan de korrels te goed?



Ook sommige tuinmelde moet eraan geloven...


... net zoals de Oost-Indische kers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten