zondag 22 april 2012

Poten zonder spitten

Vandaag heb ik opnieuw rode Raja-aardappelen gepoot. Het pootgoed kocht ik weer in de Bio-Planetwinkel en dat gebeurde al op paaszaterdag 7 april. Het poten zelf heb ik ietsje te lang uitgesteld, maar eerst moest mijn nieuwe perceelindeling af zijn en het aardappelperceel volledig opgeruimd.

Bij het openen van het zakje kiemende aardappelen was er al heel wat wortelvorming bij de exemplaren onderaan en merkte ik zelfs wat schimmels op. Hopelijk heeft dat geen nefaste gevolgen voor de groei.

Het poten zelf gebeurde volgens de instructies op het zakje en dat was heel makkelijk. Gewoon de aardappel op de grond leggen en daarna een rugje bouwen. Spitten kwam er dus helemaal niet aan te pas. Eerst trok ik een ietwat rechte lijn en daarna pootte ik om de 30 cm een aardappel. Soms was de tussenafstand minder dan 30 cm, terwijl 35 of 40 aangewezen zijn. Maar 50 te poten aardappelen is nu eenmaal wat veel voor de beperkte ruimte in mijn kleine stadstuintje. Dus durven we de plantafstanden wel eens vaker vrijelijk te interpreteren.

Wellicht behoorlijk bizar was de manier waarop ik de grond verrijkte. Tussen de aardappelen in dropte ik telkens een schepvol konijnenmest.

Met het teveel aan aarde van mijn andere perceeltjes maakte ik vervolgens de ruggen.

En die stampte ik tot slot nog wat steviger aan. Vier rijen liggen nu te wachten tot de eerste aardappelplanten hun kop boven de aarde uitsteken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten