zaterdag 19 februari 2011

Klimop eraf


Vanmorgen was ik in een nieuwbouwwoning en zag ik dat men er dezelfde fout had gemaakt als ikzelf en mijn buren jaren geleden: snelgroeiende klimop langs een draad planten om snel van privacy te kunnen genieten. Ik beklaag het me al jaren. Niks verkeerd met de klimop, maar een minder snel groeiende (of woekerende) soort met kleiner blad zou al zo efficiƫnt geweest zijn. Zelfs al was het dan misschien ietsje langer wachten geweest tot de klimop de bovenkant van de Bekaertdraad had bereikt. De klimophaag snoeien is telkens een tijdrovend en lastig karwei.

Deze middag heb ik de klimop aan de ene kant van ons perceel verregaand ingekort. Op sommige plaatsen was deze groene haag al ruim 30 centimeter boven de draad gegroeid. Mijn elektrische heggenschaar was te licht voor het werk, dus kwam de takkensnoeitang eraan te pas. En gelijk snoeide ik de kant bij de buurvrouw ook mee. Op sommige plaatsen blijft er amper klimop over, maar die gaten zijn over enkele weken zeker weer met nieuw blad gevuld. Dertig centimeter aan de bovenkant eraf, dat betekent voor straks heel wat meer zon in de moestuin. Al geeft die vandaag wel verstek: ik staakte het werk bij de eerste regenval. Het opruimen van het snoeiafval aan mijn kant zal voor later zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten