maandag 9 juni 2014

Alles (her)begint met... compost


Precies een jaar geleden stopte ik met mijn blog. De jongste weken zijn mijn vingers echter weer enorm beginnen te jeuken. Niet alleen om in de aarde te wroeten, maar ook om over mijn liefde voor tuinen te vertellen. Ik herbegin mijn blog met datgene waar het in elke tuin mee zou moeten starten... Compost!


Eén van de eerste zaken die ik indertijd aanschafte voor mijn stadstuintje was een compostvat. Zo'n vat kon ik tegen een goedkope prijs op de kop tikken bij de groendienst van de gemeente. Korte tijd later kocht ik er nog twee extra. Drie vaten bieden namelijk het voordeel dat ik in vat 1 nieuwe compost kan maken. Om mijn compost om te zetten, breng ik die over naar vat 2. En in vat 3 laat ik mijn compost verder rusten. Het is het goed verteerde materiaal uit vat 3 dat ik in het voorjaar ga zeven om later in de tuin en in potten te gebruiken.


Om compost te kunnen zeven moet die voldoende droog zijn. Toen we nog een cavia of een konijn als huisdier hadden, was dat niet echt een probleem. Bij het wekelijks schoonmaken deponeerde ik de houtkrullen uit de kooi in het vat en mengde ik die met het vochtige materiaal. Tegenwoordig is het behelpen met verhakseld snoeihout, afgevallen blad en de droge stengels van de vetplanten (hemelsleutel) die ik in het voorjaar wegknip.


Het zeven is een behoorlijk tijdrovend en lastig werk als je daarvoor een gewone zeef gebruikt. Het kan ook anders. Met een oude ijzeren bedvering bijvoorbeeld. Mijn exemplaar stond enkele jaren geleden om de hoek van de straat, klaar om meegenomen te worden bij de grofhuisvuilinzameling. Zo'n kans kon ik natuurlijk niet laten liggen. Een oud vinyl tafelkleed op de grond, de ijzeren bedvering steunend op de vensterbank van de tuinberging en een schop... Meer heb ik niet nodig om rulle compost te verkrijgen. Het fijne materiaal valt door de mazen van de bedvering en schep ik keurig in zakken over.


Het grove materiaal dat nog niet voldoende verteerd is, verdwijnt in het nieuwe compostvat dat ik opzet. Wat takjes en snoeiafval op de bodem, het grove compostoverschot - waar de compostwormpjes nog in actief zijn - erbij en mijn compostvat is weer klaar voor het volgende composteringproces.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten