zondag 2 december 2012

Van pot naar volle grond


Bij de heraanleg van de tuin creëerde ik vier percelen met telkens een boom of struik. Heel wat planten die in pot groeiden kwamen nu in de volle grond terecht. In het ene perceel plantte ik een vlierstruik die spontaan in een pot met smeerwortel was gaan groeien. Hopelijk levert die over enkele jaren al aardig wat vlierbessen op, zodat we gewoon maar de eigen tuin in hoeven te gaan als we vliersiroop willen maken. Naar de plek links naast de vlier verhuisde de acanthus, die naar mijn mening op zijn vorige standplaats in de schaduw niet al te goed gedijde. Een acanthus verlangt eerder een zonnige, warme plek op niet te arme grond en buiten de schaduwzone van bomen en heesters. De rode fuchsia van mijn grootmoeder deed het jarenlang goed in een grote pot, maar kreeg nu een plaats rechts van de vlier. Het zonnekruid ruilde op zijn beurt zijn pot in voor een plaats achter de vlier.


De gele magnolia 'Elizabeth', die ik pas in het voorjaar had geplant, werd weer uitgegraven en kwam in het perceel vooraan bij de keuken te staan.


De halfstamappelaar Elstar Elshof kreeg een plek in het derde perceel met enkele zwartebessenstruiken errond.


Naar het vierde perceel verhuisde ik op 28 oktober onze tweede vijg, die in de pot. In tegenstelling tot de vijgenboom die al enkele jaren in de tuin staat, plantte ik deze nu volgens de regels van de kunst. Eerst groef ik een diepe put waar ik stenen inkieperde die ik eerder in de tuin bovengespit had. Daarna bakende ik de put met stevige plastic af, zodat de wortels niet al te uitbundig zouden kunnen gaan groeien. Een vijg houdt van een eerder droge plek, in onze zandgrond staat hij dus goed. Ik voegde wat kalk toe, want daar houdt hij wel van. Met de stenen onderaan en de plastic afbakening van de put, zullen de wortels en bijgevolg ook de boom, of struik in dit geval, minder snel groeien, vlotter afharden en zo ook makkelijker de winters doorstaan. In armere grond steekt de vijg minder energie in bladproductie en ontwikkelt hij meer vruchten. Op hoop van zegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten