vrijdag 2 juli 2010

De warmste

Vandaag zal wellicht worden genoteerd als de warmste dag van het jaar. Het thermometerkwik kwam vlot boven de 35 graden uit, ook hier in ons kleine stadstuintje. Tropisch warm is het, net zoals de maand juni eindigde. Volgens het KMI was de hele maand juni trouwens uitzonderlijk zomers, lazen we vandaag in De Morgen, met een 'zeer abnormaal' hoge gemiddelde maximumtemperatuur van 22,4 graden en 258,37 uren zonneschijn. Bovendien viel er slechts 30 mm neerslag, de helft zoveel als normaal.

Deze zonnige juni resulteerde ook in een mooie opbrengst van de zonnepanelen. De hoogste dagwaarde noteerde ik niet op 3 juni met 14,26 kWh, 16 juni deed het met 14,39 kWh nog net iets beter.

Zaterdag 19 juni snoeide ik de buxuscirkel in de tuin omdat er regen en bewolkt weer voorspeld was. Dat klopte ook, maar algauw sloeg dit om in warme, snikhete dagen waarop het niet meer regende. Bijna twee weken al moet ik 's avonds sproeien om de tuin toch nog wat vocht te bezorgen.

Alles lijdt onder de droogte, ook mijn laat aangeplante aardappelen. Mijn pootgoed gaf ik een plaats op een perceel dat ik niet had bewerkt, het teveel pootte ik waar ik konijnenmest had ondergespit. Het resultaat is opmerkelijk: op de eerste foto met, op de tweede zonder konijnenmest. Vooraan is te zien dat de opkomende planten te lijden hebben gehad onder vraat van een mij onbekende belager. Op de tweede foto valt ook op dat er iets schort aan de grond. Vlakbij stierf ooit de eerste bolacacia en ook de vetplanten doen het hier minder goed dan elders. Misschien toch maar eens op verontreiniging laten controleren? De foto's dateren van enkele dagen geleden. Het loof in inmiddels al sterk beginnen uitdrogen. Ik ben benieuwd welke gevolgen dit zal hebben voor de oogst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten